Перейти к содержанию
⚠️ Обновление форума - Feedback ⚠️ ×

FAQ & Errata


Рекомендуемые сообщения

Капитан команды дал задачу прочитать все правила, FAQ и Errat'у. Но разве можно просто взять и прочитать?

С правилами все понятно, переводить целиком их я не собираюсь. Вот что касается FAQ и Errat'ы...

Оригинал документа

Изменено пользователем sf'MoonShade
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

итак начнем с Errat'ы

"Page 56, Proximity to Enemies:"
The Gamer’s Edition text is wrong. The hardback book is

correct. The hardback book text is:

Remember that when charging, units don’t have to stay

1" away from enemies, and this means that sometimes

a charging unit may end up in contact with both its

target and one or more enemy units it has not charged

(e.g. when charging a unit that is part of a tight enemy

battle line). In this case, you’ll have to nudge these

enemy units away to ensure that they are no longer

touching.

Тут нам говорится о том, что часто бывают ситуации, когда атакуя одно подразделение противника (входим в контакт и смещаемся центр-к-центру), мы так же начинаем контактировать и с другим подразделением. В таком случае второе подразделение должно быть слегка отодвинуто от атакующего.

Такая ситуация часто встречается, когда орда контратакует одно из двух ранее атакующих подразделений, которые после атаки оба отодвинулись на 1" назад.

"Page 57, Multiple Charges section"
Replace the first sentence with:

”If two or more of your units are able to charge the

same enemy unit, they can do so, as long as they can all

fit against the target facing once the charges are

completed.”

Это небольшой кларифай относительно мультичарджей, ничем нам не поможет.

"Page 57, Multiple Charges section"
Replace the last paragraph with:

”Also note that, in multiple charges, charging units

charging the same target facing cannot cross each

other’s way in, i.e. they cannot swap places and must

remain in the same relative positions to the target

facing when they started their charge (see the last

example of Diagram H. Units A and B cannot swap

places to try and result in the final situation shown in

the middle example in the diagram and thus only the

two units may legally charge).”

Это еще один кларифай по мульчарджам, но на него я обращу особое внимание.

В целом, тут говорится о том, что чарджующие отряды не могут меняться местами при чардже, т.е. их пути в комбат не могут пересекаться. Иными словами, если отряд А был слева отряда Б. И оба отряда (А и Б) атакуют, то отряд А так же должен быть слева. Это может помочь нам в некоторых ситуациях, чтобы избежать комбочарджа в важные отряды. Приведу пример из своего опыта:

Есть орда арбалетчиков. На дистанцию чарджа к ней выходят 2 отряда: дракон (полет) и орда элохов (полет). Эти отряды могут с комбочарджа снести арбалей, но поодиночке не унесут отряд.

U7INGqWW53E.jpg

Чтобы предотврать контрочардж я выставляю гарпий (вместо гарпиий может быть почти любой отряд, важно перегородить фронт) так, чтобы дракон мог придти к моим арбалям или один, или клипом. Для этого я измеряю элохов = 120мм и откладываю это расстояние от края моего фронта (который со стороны дракона). Теперь выставляю гарпий так, чтобы они касались другой точки отрезка.

vzpaogp1O24.jpg

Надеюсь кому-нибудь спас орду от вымирания)))

Изменено пользователем sf'MoonShade
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Продолжаем...

"Page 62, Cover"
Replace the paragraph that begins:

"A unit which is standing on a hill ignores any

intervening units or pieces of terrain that have an equal

or smaller height than the hill when determining if a

target is in cover, except for pieces of difficult terrain

that the target is within."

With:

“A unit which is standing on a hill ignores any

intervening units or pieces of terrain that have an equal

or smaller height than the hill when determining if a

target is in cover, except for pieces of difficult terrain

that half or more of the target’s base is within.”

Очередной кларифай, но теперь уже по стрельбе: говорится, что стоя на холме, для определения кавера мы игнорируем все что ниже или равно высоте холма, за исключением случаев, когда целевой отряд стоит внутри сложного террейна.

"Page 62, Cover"
Replace the second bullet point with the following:

• LOS to at least half of the target unit's facing

passes over intervening units or terrain

(including difficult terrain the target unit is in

contact with)

Кратко: если половина (или более) файсинг линии (зачастую это фронт, но если мы стоим на фланге, имеется ввиду именно фланг) преграждена, то мы получим кавер.

Тут возможно сразу всплывет множество спорных ситуаций, разберем.

Сразу отмечу, что если скрыта ровно половина отряда, то мы все равно получим кавер.

1. Пример #1: Дракон стоит за лесом. Хозяин дракона уверяет игрока за арбалей, что тот получает кавер, т.к. фронтовая часть дракона скрыта за лесом.

fz0FKi8kZsE.jpg

Приложив арку к дракону, мы понимаем, что арбалеты у него на фланге и поэтому для кавера должна рассматриваться фланговая линия (отмечена красными точками

mPcAI0ifkrs.jpg

Очевидно, что никакого кавера тут нет.

Изменено пользователем sf'MoonShade
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Пример #2: Дракон стоит за лесом флангом к арбалетчикам. Хозяин дракона утверждает, что арбалетчики получают кавер, потому что закрыта больше половины дракона (имеется ввиду площадь базы).

4E100pFECQY.jpg

По правилам кавера, мы смотрим только фейсинг линию (а сейчас она является фланговой линией дракона). И рисунка видно, что мы видим большую часть флангового отрезка = нет кавера.

VkW_UfElG6w.jpg

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

"Page 86, Scenario 5: Loot!"
Controlling Loot Markers
Replace the first paragraph with the following:
During the game, when one of your units ends a phase
of its own turn (excluding Vanguard moves) on top of or
in contact with a loot counter, it can pick it up as long
as there is no enemy unit also in contact with the
counter. That unit will then carry the loot counter.


Небольшой кларифай про маркеры: мы не можем их забрать пока они в контакте с отрядом врага.

Далее Эрата пробегается по самим войскам... там все по мелочи и описывать я это не буду.

Поэтому перейдем непосредственно к FAQ

Q: Sometimes the rules talk about stopping 1” away
from enemy units. Elsewhere the rules say you cannot
come within 1” of an enemy unit. These are
contradictory (if a unit is exactly 1” away, it is also
within 1”). What is the correct ruling? This has an
impact on Surging units. If being 1” away is not
permitted then the minimum number of successes any
Surge roll will require to make contact will be 2.
A: Yes the wording is contradictory. In all cases, assume
being exactly 1” away is legal. Interpret it as not being
allowed closer than 1”. This means that a Shambling
unit can move and stop 1” away from an enemy unit
and then only 1 success is required on the roll to Surge
them into contact.


Правила позволяют [ну уж нет]одится ровно в 1" от противника. Это важно для броска на Surge - достаточно выкинуть только один успешный бросок, чтобы атаковать противника.

Q: Can a flying unit pivot while above another unit?
A: Yes, fliers may pivot while above other units as long
as the flying unit's entire move ends clear of any units
or blocking terrain. Unlike other units, fliers do not
need to end their pivot clear of the other unit.


Речь идет про летунов. Они в процессе движения могут поворачивать задевая свои и вражеские юниты и непроходимый ландшафт, ровно до конца своего передвижения. Иными словами в начале движения летун взлетает и делает все свои маневры в воздухе. А в конце - садится (и уже тогда нужно смотреть, не задевает ли он кого-то).

Q: When declaring a multiple charge against a target,
are all the units considered to charge simultaneously or
do they move one at a time?
A: The charges are declared simultaneously but the
units are moved one at a time. This means that units
must have LOS to the target and be in range from their
Leader point to declare the charge. Other units charging
the same target can be moved first if it means units
behind then can then make a legal charge move. What’s
important is that they have room to legally get there
and then fit against the target facing at the end of all
the charge moves. Note however that units still cannot
swap places (cross each other’s paths on the way in)
and must maintain their positions relative to each other
and the target unit facing. Also see the related question
below.


Речь идет про то, что чарджи в один и тот же юнит должны заявляться одновременно, но сами передвижения, приводящие юниты в контакт, делаются поочередно. Это говорит нам о том, что один чарджующий может блокировать другому юниту ЛОС для чарджа... объясню на конкретном примере:

Есть отряд пехоты, перед ним друг за дружкой стоят отряды кавалерии. первый отряд может чарджить пехоту, но второй отряд не может чарджить эту же пехоту, потому как на момент объявления чарджа он ее не видит из-за спины стоящей перед ним кавалерии

82fktk1ItvQ.jpg Изменено пользователем sf'MoonShade
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Q: How does unit alignment work when one or more

units charge an Individual?

A: Move the first charging unit to contact the Individual.

The Individual then aligns to this first charging unit. The

remaining charging units then make contact and align to

the Individual.

Начнем с правил на странице 71 книжки правил.

When charging an individual, a unit

must make contact with the face that

they started in as normal, however the

Individual will turn to align flush with the

unit’s facing, rather than the unit aligning

to the individual’s facing.

Тут говорится о том, что индивидуалов мы чарджим как обычно, однако в момент касания не атакующий юнит доворачивается, а наоборот, индивидуал доворачивается до атакующего. Это говорит о том, что индивидуалом мы не сможем контролировать направление оверана. В таком случае оверан будет сделан в том направлении, по которому атакующий двигался к индивидуалу в контакт. А атакующий должен идти по наикратчайшему пути.

Теперь про вопрос из FAQ: Тут говорится, что при мульчардже в индивидуала, сначала чарджит первый юнит, индивидуал к нему доворачивается. Потом чарджит второй юнит (разумеется условия чарджа должны быть соблюдены. смотри предыдущий пост) и уже сам доворачивается к индивидуалу. Иными словами в зависимости от выбранного нами порядка перемещения атакующих мы можем выбрать один из двух вариантов направления оверана.

Q: What does "the shortest route" mean when

charging?

A: It means going the most direct route the unit can in

order to make contact with the enemy unit being

charge. The unit should only pivot if it needs to in order

to travel in the most direct route and that might be to

manoeuvre round some blocking terrain or another

unit.

При чардже выбирается наикратчайший маршрут, а не тот, который хотим мы. Это говорит нам о том, что не получится обогнуть забор или сложный ландшафт.

Изменено пользователем sf'MoonShade
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Большой вопрос заберу в сполер вместе с диаграммой:

"FAQ"
Q: When declaring a multiple charge, can units shuffle

sideways to accommodate other units charging the

same facing in a multiple charge before the other units

move? Can units potentially block each other from

declaring a multiple charge in the first place?

A: Yes to both. Assuming all units can legally make the

charge move, move each unit and shuffle it to its final

position (ready to accommodate the other units so they

all share the space available) before moving the next

unit. Tidy up the unit arrangement against the target

facing after all chargers have moved so they share the

space correctly if you’ve judged it slightly wrong.

It could be however that if a unit it too close behind

another, that even though it can see the target and is in

range and the more advanced unit goes first and

shuffles, a single pivot when charging is still not enough

to make contact. This would be a failed charge and the

unit must be given a different order. Nimble units can

obviously avoid this with their extra pivot!

QPynB049QL8.jpg

VHVZeO0iAqc.jpg

Тут говорится о том, что при попытке комбочарджа мы можем сдвигать первый отряд в сторону, освобождая место для второго, еще до того, как тот начнет свое движение (и еще не изветсно, позволит ли ему этот сдвиг прийти в контакт, как на диаграмме №2).

Кстати в правилах написано...

Any units that have charged the same facing

of the target will have to share the space

available as equally as possible, as long as

they can fit after all chargers have moved.

... что мы освобождаем столько места сколько возможно.

К сожалению, это порождает еще один важный вопрос: где граница между клипом и полноценным контактом... но на это есть свой FAQ:

Q: When I charge with multiple units at the same target,

how do I arrange them so they “share the space

available as equally as possible”?

A: In the case of two units, each unit should have

roughly the same fraction of contact as shown below. In

the case of more than two units the central units will of

course be fully in contact, divide the remaining frontage

evenly. There is no need to micromanage this to the last

millimetre; placing the units in roughly the correct

position by eye is sufficient.

Please see the diagrams on the next page for some

examples.

Там есть еще и рисунок, но в нем нет смысла. В вопросе спрашивается, какое именно место мы должны освободить вод второй чарджующий юнит. Ответ: мы должны равномерно разделить линию фронта цели между атакующими в зависимости от ширины их фронта.

Пример в цифрах: мы атакуем реджимент противника - ширина фронта 100мм. Первый атакующий отряд тоже реджимент с шириной 100мм, а второй атакующий является ордой 200мм. При атаке орда должна получить кусочек фронта цели вдвое больше, чем реджимент (потомучто ее собственный фронт вдвое больше фронта своего союзника). Таким образом реджимент, атакуя, должен занять 1/3 фронтовой линии, освобождая 2/3 орде.

И тут де авторы FAQ поясняют, что не нужно вымерять миллиметры и все делать наглазок.

Изменено пользователем sf'MoonShade
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

опять большой вопрос с картинкой, поэтому снова беру в сполере.

"FAQ"
Q: A unit can sometimes be “boxed in”, stopping it from

doing anything but back up (and sometimes not even

that!). The positioning of an enemy unit might mean

that none of the viable targets that the unit should be

able to charge can be because the charging unit cannot

align to any of them. How should this be resolved?

In the example below, the horde has two enemy

regiments directly in front that it should be able to

charge, but is blocked because it would overlap other

enemy units or blocking terrain. It is boxed in and can’t

do anything except retreat.

Lkne750c4BQ.jpg

A: This would be unusual to actually happen accidently

although may occasionally crop up. It is of course

perfectly fine to force an enemy unit to legally charge a

unit of your choosing (e.g. screening a unit with a

different one) or using terrain to cleverly shield units or

protect flanks. However, forcing a situation where no

legal charge is possible due to the angles of the multiple

possible targets (total charge blocking by “gaming” the

rules) is not permitted. In other words, if a unit is faced

with two or more other units and cannot charge any of

them because of the way they are positioned when

there should clearly be at least one valid charge, then

the situation should be resolved as below.

The recommended way to resolve this is to allow the

charging unit to select their target of choice (either of

the two units to the front in the example given), move

into contact and then align the target to the charger

rather than the other way round. Units not involved in

the combat are then nudged away as normal if needed.

How to resolve these situations greatly depends on

other units and terrain. Players should use the

recommended approach above but find a neutral third

party if they’re unable to agree this is the best solution

for their specific case.

Текста много, но суть одна: запертый каким-либо образом отряд по букве правил атаковать никого не может (напоминаю, что в KoW только атакующий должен доворачиваться - "закрывать дверь"). Однако именно в таких ситуациях отряд должен иметь возможность атаковать одного из противников путем доворота противника к нему.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Q: If a charging unit shuffles to line up with the target

unit and the shuffle takes the unit into difficult terrain

of onto an obstacle, is the charge considered to be

Hindered?

A: Yes.

Важный момент: мы можем придти к противнику не касаясь труднопроходимого ландшафта. Однако, если на довороте или на сдвиге (лидер к лидеру) мы касаемся труднопроходимого ланшафта, то все равно получаем Hindered Charge

Q: If my charging unit can simply pivot where it is to

make contact but then either blocking terrain or

another unit prevents my unit aligning with the target,

can my unit first shuffle and then align?

A: No, the steps are Move, Align then Shuffle (slide)

Тут говорится о том, что при передвижении атакующих нужно строго выполнять последовательность: приходим в контакт (касание любой точкой нашей фронтовой линии в любую точку фейсинг линии противника, напоминаю, что она может быть и флангом), затем выравнивание линий (атакующий доворачивается к цели, если довернуться не может - такой чардж недопустим), затем происходит сдвиг атакующего лидера к лидеру цели (если сдвиг невозможен и мы остаемся клипом к цели, то такой чардж недопустим).

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Q: When charging, can you make contact with a

different facing than the one you charged?

A: No. You must hit the facing being charged, or a

corner of that facing, before aligning to the target unit.

Для многих, это очевидно, но не для всех: тут говориться то, что я писал выше - приходим в контакт: касание любой точкой нашей фронтовой линии в любую точку фейсинг линии противника. Отдельно отмечу, что точкой нашего фронта или точкой фейсинг линии может быть и уголок.

Q: During a charge my unit can contact the enemy but

there isn’t enough room where it contacted to align and

slide the unit into position on the correct facing. Can I

“teleport” the unit over any models/impassable terrain

etc. into a position where it can fit?

A: No “teleporting” is not allowed.

Рисунок опять не нужен. При закрытии двери и сдвиге в бок мы не можем "перепрыгивать" отряды или террейн...но некоторым это неочевидно.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Q: How does a Counter charge work when the pivot

would place it on top of an enemy.

A: Pick your unit up into the air, pivot it, then slide it

until it's no longer on top of the unit then place it down

on the table. Move it forward to contact the enemy. If

you cannot place the unit down and still contact the

enemy, then a Counter charge is not allowed.

Спрашивается о том, что делать, если при контрочардже, поворот подразделения заблокирован другими отрядами противника. Ответ: поднимаем юнит в воздух, поворачиваем его в сторону обидчика. Если видим, что юнит [ну уж нет]одится над другим подразделением противника, то сдвигаем Юнит вбок, пока он не "съедет" с врага. Далее продолжаем движение к обидчику.

Отмечу, что почему-то тут ничего не указано про террейн, т.е непонятно, что будет, если вместо отряда противника будет непроходимый ландшафт.

Большой вопрос, снова в сполере:

"FAQ"
Q: Following a melee where the charging unit(s) did not

Rout the target unit, they must fall back 1” or ”as much

as necessary”. Due to the proximity of other enemy

units and in an effort to maintain a 1” distance from

them, this could push them back much further than 1”

away from the unit they attacked. See the example

diagram below. The blue unit has attacked unit A and

now moves back 1”. In order to not be 1” away from the

other enemy units either side (B and C) the unit must

fall even further back beyond the other units. Is this

right?

sCVuz8NYwm0.jpg

A: That is not the right way to play it and players should

be sensible about such situations. After attacking, the

unit(s) falling back shouldn’t be travelling more than 1”.

Just stop there and nudge any other units away so it’s

clear they are not in contact with each other. Put a full

1” gap between units if there is room but if not don’t

worry. Don’t over-think it and end up having to manage

a complicated ripple effect of shifting units :)

На рисунке синий отряд успешно проатаковал отряд А противника, но не сломил его. По букве правил он должен отойти на 1" от всех отрядов противника, т.е. его "выдвинет" из этого корридора. Однако FAQ говорит иначе: синий отряд должен встать в 1" от А. А отряды B и C должны отодвинуться по возможности на 1". Если они не могу отодвинуться на 1", то оставить как есть.

Q: Can you pivot through units (friend or foe) during a

charge?

A: Yes, as long as the charging unit ends its pivot clear of

the other unit, you may pivot through units when

charging (See Interpenetration When Pivoting under

Unit Penetration).

Тут говорится о том, иными словами, что поворачивая подразделение мы поднимаем его в возджух, поворачиваем и опускаем. Т.е. сближение в 1" или "наступание" на противника мы контролируем только в конечной точке поворота.

Изменено пользователем sf'MoonShade
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Special Rules

тут кратко

Q: If a unit has two Breath Attacks (e.g. starts with one

and buys the Diadem of Dragon-kind), do the two stack?

A: No, they are two separate ranged attacks.

Дыхание с разных источников не суммируется - это две разные стрелковые атаки.

Q: Can a unit use its Fly special rule when being moved

forwards by the Surge spell?

A: No. Units are Surged along the ground.

Surge только по земле.

Q: If a unit has Piercing, Blast or Reload! and then a

magic artefact like the Diadem of Dragon-kind is added

to the unit, do these rules apply to the ranged attack of

the magic artefact?

A: No. Piercing, Reload! and Blast all apply only to any

attacks the units already possesses. The special rules on

unit entries could have been clearer in conveying this

(e.g. “Crossbows with Piercing (1) and Reload!”). Note

that Vicious and Elite will still work with any artefacts.

Спецправила стрельбы описанные в Юните ( Piercing, Blast, Reload!) работаю только на встроенную стрелковую атаку и не работают на артефакты, типа Диадемы. Элита и Вишос работает.

Q: When a unit is Surged but contact is made against a

corner of an enemy unit and not an edge, which of the

target unit’s arcs is considered to have been charged?

A: If you can see this is going to happen, determine

which arc of the target unit the leader point of the

surging unit is in before it moves. That is then the side

the surging unit will align to and attack. This is only the

case when the surging unit hits a corner, otherwise the

normal surge rules apply.

Если мы видим, замеряя, что Surge приводит нас в контакт к противнику, то перед передвижением мы должны определить в какой арке [ну уж нет]одится передвигаемый отряд, чтобы понять куда мы приходим: фронт, фланг или тыл.

Q: In the Dominate scenario, do players need to get

units into the whole of the area between the

deployment zones or is it a 12" radius area in the middle

of the table?

A: The latter. It's a 12" radius circle centred exactly in

the middle of the playing area.

В этом сценарии говорится именно про круг радиусом 12" от центральной точки стола

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Присоединяйтесь к обсуждению

Вы можете написать сейчас и зарегистрироваться позже. Если у вас есть аккаунт, авторизуйтесь, чтобы опубликовать от имени своего аккаунта.

Гость
Ответить в этой теме...

×   Вставлено с форматированием.   Восстановить форматирование

  Разрешено использовать не более 75 эмодзи.

×   Ваша ссылка была автоматически встроена.   Отображать как обычную ссылку

×   Ваш предыдущий контент был восстановлен.   Очистить редактор

×   Вы не можете вставлять изображения напрямую. Загружайте или вставляйте изображения по ссылке.

Загрузка...
×
×
  • Создать...